Westerbork – De Rabobank in Westerbork heeft een goed jaar achter de rug. In 2010 bedroeg de nettowinst bijna 1.7 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van 2009. De spaartegoeden liepen vorig jaar met 13,5% op naar iets meer dan 185 miljoen euro. De groei zat met name in de zakelijke tegoeden.
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden verstrekte de Westerborker Rabobank in 2010 meer kredieten. Mede omdat in het werkgebied van de bank het aantal woningverkopen iets toenam, steeg het bedrag aan uitgezette hypotheken met maar liefst 5,8%.
Directeur Roland Welles van de Rabobank Westerbork is ook positief over het lopende jaar 2011. Hoewel de rentemarges onder druk staan vanwege de toegenomen concurrentie op de spaarmarkt, zegt hij in het jaarverslag over 2010 aan het eind van dit jaar toch weer een hoger financieel resultaat te verwachten. Met een behoorlijk stabiele regionale economie en weinig conjunctuurgevoelige branches blijft hij vertrouwen houden in een goede toekomst van de zelfstandige lokale Rabobank.
De gunstige ontwikkeling bij de Rabobank in Westerbork heeft volgens directeur Welles alles te maken met het vertrouwen dat klanten in de financiële instelling hebben. De triple A-status van de bank draagt hier zeker ook aan bij, evenals het beheersen van de kosten en het vermijden van te grote risico’s. Met concrete activiteiten en initiatieven blijft de directie werken aan het vasthouden en zo mogelijk versterken van de huidige marktpositie. Enkele speerpunten hierbij zijn het verdiepen van de relatie met de klanten en het stimuleren van bankieren via internet en mobiele apparaten. Landelijk is bij de Rabobanken het aantal mobiel bankierende particuliere klanten in 2010 vervijfvoudigd en bij zakelijke klanten zelfs verachtvoudigd. Ook in het werkgebied van de Rabobank Westerbork maken steeds meer mensen gebruik van deze virtuele betaalvormen.
In de voormalige gemeente Westerbork is de plaatselijke Rabobank marktleider. Meer dan 70% van de inwoners doet er zaken. Met eigentijdse en deskundige dienstverlening in combinatie met zeer gunstige rentes voor sparen en lenen speelt de directie van de bank zo goed mogelijk in op de behoeften van de klanten. Die kunnen daarbij ook blijven rekenen op de persoonlijke service in het bankkantoor aan de Hoofdstraat.
Bij de Rabobank in Westerbork waren in 2010 omgerekend in fulltime banen 19 medewerkers in dienst. Het ziekteverzuim lag in dat jaar met 2,1% ver onder het landelijk gemiddelde.
Foto – Archief Persbureau Meter