Fryslân- De politie stelt een onderzoek in naar twee gevallen van internet-fraude waarbij ongevraagd grote bedragen van bankrekeningen werden gehaald.
Op 23 januari ontving een 30-jarige inwoonster van Leeuwarden een e-mail met daarin een link naar internetbankieren. Volgens de mail moest de vrouw vanwege veiligheidsredenen opnieuw in te loggen. Toen zij aan dit verzoek had voldaan en haar transactie had afgehandeld, bleek de volgende dag dat er een bedrag van 3000,00 euro van haar bankrekening was afgeschreven. Een 41-jarige inwoonster van de gemeente Opsterland ontving een mail van de bank waarin werd vermeld dat de bank bezig was met nieuwe beveiligingssoftware. Daarna werd zij door een zogenaamde medewerker van de bank gebeld met het verzoek haar bank gegevens opnieuw in te voeren. Nadat zij aan dit verzoek had voldoen werd tienduizend euro van haar bankrekening afgehaald. De slachtoffers deden aangifte. De politie sluit niet uit dat de afgelopen periode veel meer mensen in Fryslân het slachtoffer zijn geworden van deze vorm van internet-fraude.
Phishing
Deze vorm van internet-fraude wordt ook “phishing”genoemd. Phishing is een vorm van internet-fraude Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar nietsvermoedend te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcard-nummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De slachtoffers worden ook vaak via e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd “de inloggegevens te controleren”. De politie vraagt mensen alert te zijn als ze telefonisch of per e-mail worden benaderd door mensen die zich voor doen als medewerkers van een bank. Geef nooit uw persoonlijke gegevens per telefoon of e-mail door. Bel in die gevallen altijd met het voor u bekende nummer van uw bank en doe een controle. Immers uw bank heeft al uw gegevens al.