Drachten – Bellers van het alarmnummer 112 moeten snel, eenduidig en adequaat worden geholpen met zo min mogelijk doorschakelingen. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil daarom het aantal meldkamers in Nederland naar tien terugbrengen. Nu zijn dat er nog 25. Ook komt er één landelijke organisatie die verantwoordelijk wordt voor de meldkamers. De nieuwe meldkamers moeten over vijf jaar volledig operationeel zijn. Dat staat in een brief die minister Opstelten namens het kabinet deze week aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het moet voor de manier van helpen niet uitmaken of je belt vanuit Groningen of vanuit Maastricht. De huidige inrichting van de meldkamers komt daar nu onvoldoende aan tegemoet en brengt hoge kosten met zich mee. De huidige meldkamers zijn nu regionaal georganiseerd, waardoor er verschillen zijn ten aanzien van personeel, werkwijze, organisatie en beheer. Hierdoor is er een gebrek aan samenwerking tussen meldkamers en een gebrek aan landelijke coördinatie. De verantwoordelijkheid voor instandhouding van de meldkamers is nu neergelegd bij de besturen van de veiligheidsregio’s. Het beheer van de nieuwe, landelijke meldkamerorganisatie gaat onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Veiligheid en Justitie vallen. Door de komst van één landelijke organisatie werken de meldkamers straks overal op dezelfde manier.
Deze meldkamer van de toekomst gaat voorzien in:
-kwaliteitsverbetering van de meldkamers door standaardisering en landelijke coördinatie;
-een infrastructuur die kan inspelen op nieuwe technische en maatschappelijke ontwikkelingen;
-landelijk beheer van de meldkamers (huisvesting, ict, personeel) onder één organisatie (Veiligheid en Justitie);
-een nieuwe werkwijze die ertoe moet leiden dat op termijn de burger zoveel mogelijk in het eerste contact wordt geholpen door een multidisciplinaire centralist. De afhandeling van meer ingewikkelde hulpvragen en de inzet van de hulpdiensten blijft wel een zaak van de politie, brandweer, Koninklijke marechaussee en ambulance.
-bij een piekbelasting (bijvoorbeeld door een ramp of crisis) kunnen meldkamers flexibel het werk van elkaar overnemen.
In het regeerakkoord was sprake van een meldkamerorganisatie met drie locaties. Na onafhankelijk onderzoek en consultatie van de betrokken organisaties (Veiligheidsberaad, Ambulancezorg Nederland, Politie, Brandweer, de Koninklijke marechaussee en de GHOR) is gebleken dat het beter is te kiezen voor een model met tien meldkamers. Een model met tien meldkamers leidt tot betere dienstverlening aan burger en hulpverlening. De centralist kan op basis van kennis over het gebied en de bewoners een goede inschatting maken van de urgentie en de benodigde inzet. Voor de zomer worden in een transitieakkoord de bestuurlijke, juridische en financiële randvoorwaarden uitgewerkt.
Foto – Archief Persbureau Meter