Registratie van gevonden en verloren voorwerpen gaat per 1 juli 2012 geheel over naar de gemeenten.

Den Haag – De registratie van gevonden en verloren voorwerpen gaat per 1 juli 2012 geheel over naar de gemeenten. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft dit eind december 2011 in een brief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, korpsbeheerders en korpschefs gemeld.

Volgens het Burgerlijk Wetboek is de verantwoordelijkheid voor de registratie en bewaring van gevonden voorwerpen een taak van de gemeente. Echter tot enkele jaren geleden was het in veel gemeenten gebruikelijk dat de politie deze taak uitvoerde. Inmiddels hebben veel gemeenten de registratie weer op zich genomen, maar er zijn nog regio’s waar de bewaring en registratie van gevonden en verloren voorwerpen nog steeds door de politie gebeurt.

De minister vindt voortzetting van deze taak door de politie onwenselijk, omdat dit ten koste gaat van de capaciteit van de politie en kosten en administratieve lasten met zich meebrengt.

Foto – Archief persbureau Meter