Den Haag – De kwaliteit van het onderwijs op de Politieacademie is voldoende van kwaliteit. Op een aantal punten moet echter nog verdergaande vooruitgang worden geboekt. De Politieacademie moet vóór 1 september met een plan komen voor verbetering van het politieonderwijs. Alle verbeteringen moeten eind 2013 zijn gerealiseerd. Dat schrijft minister Opstelten aan de Tweede Kamernaar aanleiding van het rapport van de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ) ‘Staat van het Nederlandse Politieonderwijs 2011’.
De Inspectie VenJ komt tot het eindoordeel dat de kwaliteit van het initiële mbo-opleidingen (niveau 2, 3 en 4) en het postinitiële onderwijs van voldoende kwaliteit is. Op een aantal onderdelen is de kwaliteit van het politieonderwijs echter nog niet in orde en is er geen zicht op verbetering op redelijke termijn. De Inspectie constateert dat de Politieacademie de afgelopen jaren vooruitgang heeft geboekt. Zo zijn er kwaliteitsslagen gemaakt op het gebied van werving, selectie en voorlichting. De studenten hebben tijdens de onderwijsperioden voldoende voorzieningen tot hun beschikking en die zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Docenten van de academie beschikken over voldoende didactische en vakinhoudelijke competenties. Ook is de Inspectie positief over de begeleiding van studenten tijdens hun instituutsperioden. Maar studenten besteden in het initiële onderwijs ondanks eerdere getroffen maatregelen gemiddeld fors minder tijd aan hun opleiding dan daarvoor staat. De IVenJ merkt daarbij op dat voor de initiële opleidingen die zijn gestart in 2012 deze studieduur aanzienlijk is teruggebracht. De Inspectie constateert dat de aanpak van een aantal hardnekkige verbeterpunten uitblijft. Zo is de begeleiding van studenten in de praktijkdelen van het postinitiële onderwijs nog niet op orde.
De Politieacademie heeft in reactie op de bevindingen aangegeven dat de conclusies worden overgenomen. In samenwerking met de korpsen en de kwartiermaker nationale politie worden voortvarend de verbeteringen doorgevoerd. Deze maatregelen moeten duidelijk maken op welke wijze en wanneer de verbeterpunten opgepakt en opgelost zullen worden. Eind 2013 moeten alle verbeterpunten zijn gerealiseerd. Minster Opstelten zal toezien op het bewaken van de voortgang van de maatregelen. De belangrijkste verbeterpunten uit het rapport van de IVenJ betreffen de borging van verschillende onderwijsprocessen en het verhogen van onderwijsrendement alsmede de sturing op de implementatie van vernieuwingen in de onderwijspraktijk.
Eens in de vier jaar brengt de Inspectie VenJ “De Staat van het Nederlandse Politieonderwijs” uit. Met als doel inzicht te bieden in, en een oordeel te geven over, de kwaliteit en de ontwikkelingen binnen het politieonderwijs.
Foto – Archief persbureau Meter