Utrecht – Reizigers met een busabonnement van wie de OV-chipkaart defect was, konden tot vandaag reizen op vertoon van een kopie van hun kapotte OV-chipkaart, hun ID en het bewijs van aankoop van het abonnement. Dit was een tijdelijke maatregel, omdat de vervanging van de defecte kaart soms langer duurde dan de geldigheidsperiode van het abonnement.
Reizigers van wie de OV-chipkaart nu kapot gaat, kunnen op de website van Qbuzz (qbuzz.nl) terecht voor meer informatie en de daar beschreven procedure volgen. Kopieën van OV-chipkaart, ID en aankoopbewijs van een sterabonnement worden niet meer geaccepteerd als vervoerbewijs.
Inmiddels heeft de leverancier van de OV-chipkaart het probleem van de OV-chipkaarten met een onzichtbaar defect opgelost en is de termijn tussen aanvragen en ontvangen van een nieuwe kaart teruggebracht naar één week. Ook daarom is de tijdelijke regeling voor OV-chipkaarten met een onzichtbaar defect niet meer nodig.
Voor reizigers die hun defecte OV-chipkaart al hadden teruggestuurd naar de leverancier, en dus niet met een kopie konden reizen, hadden Qbuzz en het OV-bureau een restitutieregeling in het leven geroepen. Reizigers konden de extra reiskosten met de bus vergoed krijgen die zij bovenop de abonnementskosten maakten. Ongeveer 1% van de abonnementshouders hebben een verzoek voor restitutie van extra reiskosten ingediend. Vrijwel iedereen heeft de reiskosten vergoed gekregen.
Foto – Archief Persbureau Meter