Groningen – Het verkeershandhavingsteam (VHT) van Regiopolitie Groningen viert vandaag zijn tienjarig bestaan. Het team van verkeersspecialisten is in 2002 speciaal opgericht om de verkeersveiligheid in de provincie Groningen te verbeteren. Dit gebeurt door extra verkeerscontroles te houden. Mede daardoor is het aantal doden in het Groningse verkeer de afgelopen tien jaar afgenomen van gemiddeld 55 per jaar naar 26 in 2011.
Elke politieregio beschikt over een verkeershandhavingsteam. De teams werden in 2002 door het toenmalige BVOM (Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie) toegevoegd aan de politie om meer aandacht aan verkeersveiligheid te besteden; de inzet van de teams maakte extra controles mogelijk bovenop de controles die de politie al hield. Bij de oprichting was het doel om het aantal verkeersdoden in 2010 met minimaal 30 procent te verminderen. Dat is in Groningen gelukt: het aantal verkeersdoden is afgenomen van gemiddeld 55 naar 26 in 2011, dus ruim gehalveerd.
Het Groningse team Verkeershandhaving bestaat uit 30 medewerkers, die vooral controleren op vijf speerpunten: het dragen van een bromfietshelm, het dragen van autogordels, door rood rijden, alcoholgebruik achter het stuur en snelheidsovertredingen. Daarnaast letten de medewerkers extra op het niet handsfree bellen en op fietsverlichting. Het team zet daarbij verschillende middelen in, zoals lasergun- en radarcontroles, maar ook de onopvallende videoauto. Voor alle speerpunten is in een overeenkomst met het Openbaar Ministerie het aantal uren vastgelegd dat jaarlijks aan controles besteed moet worden.
Informatiegestuurd handhaven
De politie controleert zoveel mogelijk op plekken waarvan uit cijfers blijkt dat er veel ongelukken gebeuren, het zogeheten ‘informatiegestuurd handhaven’. Het VHT analyseert daarvoor in samenwerking met de provincie Groningen de ongevallencijfers op alle provinciale wegen. De top 10 van meest gevaarlijke wegen krijgt extra aandacht. Maar ook gevaarlijke situaties op andere wegen worden nauwlettend in de gaten gehouden.
Het VHT kan ook ingezet worden bij klachten over een verkeerssituatie die op basis van ongevalscijfers niet onveilig blijkt te zijn. Er is dan echter wel een gevoel van onveiligheid bij omwonenden en weggebruikers. De politie kan op verzoek van de gemeente extra controleren op zo’n locatie, bijvoorbeeld in een 30km-zone of een schoolomgeving.
Samenwerking
Het VHT werkt als partner ook mee aan wegprojecten, zoals ‘N366 Veilig’ en ‘A7 Veilig’. De politie werkt hierin samen met wegbeheerders als provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat aan verkeersveiligheid op die wegen. Controles zijn namelijk niet altijd genoeg; een weg moet ook veilig zijn ingericht. Daarnaast werkt het VHT ook nauw samen met de teams van Politie Drenthe en Friesland. De videoauto’s van de drie korpsen worden geregeld samen ingezet tijdens gezamenlijke, grootschalige controles.
Criminelen opsporen
De komende jaren ligt het accent niet alleen op verkeersveiligheid maar ook op het opsporen van criminaliteit in het verkeer. De verkeersspecialisten van het team kunnen goed helpen bij de opsporing van criminelen en criminele activiteiten, omdat die zich vaak over de weg verplaatsen. Zo verandert het VHT van ‘verkeerspolitie’ in ‘politie in het verkeer’.
Foto – Archief Persbureau Meter