Assen – Bestuurder en passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen (bijvoorbeeld trikes en quads) moeten altijd een goed passende helm dragen. En dat is niet voor niets… Het gaat om de eigen veiligheid.
Uit jaarlijks onderzoek blijkt dat nog steeds veel mensen geen helm op hebben of de helm verkeerd dragen.Dit gedrag lijkt soms niet zo erg, maar kan vreselijke gevolgen hebben. Nog steeds vallen elk jaar in het verkeer tientallen doden en gewonden die voorkomen hadden kunnen worden. Daarom controleert de politie geregeld op het dragen van de helm.Als redenen voor het niet dragen van een helm geven mensen op dat ze de helm zijn vergeten, geen helm hebben, dat een helm niet lekker zit of knelt of dat het dragen van een helm te warm is. Maar een helm is nodig. Ook achterop en ook bij korte ritjes.
Feit: Brom-en snorfietsers zijn verantwoordelijk voor 1% van de mobiliteit en 10% van de doden
Een goed gebruik
Draag altijd een goedpassende helm, waarvan de kinband ook goed sluit. Dat betekent dat er niet meer dan 2 centimeter speling in mag zitten. De helm moet ook in goede staat zijn. Dit betekent dat de helm zowel aan de buiten- als aan de binnenkant niet beschadigd mag zijn. Een aan de buitenkant onbeschadigde helm kan aan de binnenkant wel beschadigd zijn, waardoor de schokdemping en daarmee de bescherming van de helm is verminderd.
Feit: Van bromfietspassagiers rijdt 22% blootshoofds rond
Wanneer een helm op?
Er bestaan nog wel eens misverstanden over wie wel en niet een helm moeten dragen. Wanneer is een helm verplicht? Bestuurders en passagiers van motoren en bromfietsen zijn verplicht om een helm te dragen. Ook de bestuurders en passagiers van een voertuig met meer dan twee wielen met een open carrosserie (zoals trikes of quads) en zijn verplicht een helm te dragen. Het is mogelijk om dit soort voertuigen zonder helm te berijden, maar dan moet deze zijn uitgerust met goedgekeurde gordels en gordelbevestigingspunten. Berijders zijn dan ook verplicht deze te dragen.
Natuurlijk, een helm voorkomt niet dat u een ongeluk krijgt. Maar hij zorgt er wel voor dat de afloop minder ernstig is. Zet ’m dus op.
Feit: Het risico op letsel bij een brommer is factor 30 hoger dan bij een auto.
Samen kunnen we werken aan een veiliger verkeer
Foto – Archief Persbureau Meter
Tekst – Politie Drenthe