Plopsaland De Panne werd door een professionele vakjury en 40.000 pretparkfans in 11 van de 14 Benelux-categorieën genomineerd. Het pretpark gaat met 8 Top 3-plaatsen naar huis, waarvan 4 gouden medailles. De uitreiking vond plaats in Toverland.
Plopsaland De Panne wordt voor de derde keer op rij verkozen tot Meest Kindvriendelijke Pretpark. “Het park draagt kindvriendelijkheid hoog in het vaandel”, legt organisator Patrick Joossens uit, “Wij hielden rekening met de voorzieningen in het park, zoals aangepaste kindertoiletten, buggyparkings en mogelijkheden om luiers te verversen, maar ook met de mate waarin het pretpark zich verplaatst in de leefwereld van kinderen. Het aanbod aan attracties, shows, meet&greets en de mogelijkheid tot het schminken van kinderen spreken tot de verbeelding.”
Anubis The Ride wordt voor de tweede keer tot Beste Achtbaan gekroond. “De achtbaan werd in 2009 gebouwd en glijdt soepel over de metalen rails. Je wordt met andere woorden niet door elkaar geschud, zoals dat met oudere coasters dikwijls wel het geval is. Het verrassingseffect waarbij je in 2 seconden tot een snelheid van 90 km/u gelanceerd wordt, is zeer geliefd bij coasterliefhebbers. De mooi gethematiseerde ingang is zeker ook een plus“, verduidelijkt Parkmanager Wim Wauters het succes van de attractie.
Ook de online marketingafdeling van Plopsa valt in de prijzen. De website en sociale media-activiteiten winnen beiden goud.
De website van Plopsa wint voor de eerste keer goud. Ze werd een jaar geleden volledig vernieuwd. “Daarbij zijn we vertrokken vanuit het standpunt van onze bezoekers. We willen dat ze in een minimum aan kliks de gezochte informatie vinden. Bovendien integreerden we een aantal tools waarmee ze hun bezoek gemakkelijk kunnen voorbereiden. Zo kan geselecteerd worden op je favoriete Studio 100-figuur en op de grootte van je kinderen. De integratie van Google Streetview is ook handig. We maken de website zo interactief mogelijk, zodat surfen op onze site een ware belevenis is”, licht Online Marketing Coördinator Sebastien Momerency toe. De site registreert jaarlijks 3,5 miljoen bezoekers. Ze omvat de 5 Plopsa-parken: Plopsaland De Panne (BE), Plopsa Indoor Hasselt (BE), Plopsa Coo (BE), Plopsa Indoor Coevorden (NL) en Holiday Park (DE).
Voor de tweede keer op rij wint Plopsa de Beste Sociale Media Award. Zowel Twitter als Facebook zijn geïntegreerd in de website. “Met onze Facebookpagina proberen we kort op de bal te spelen en alle vragen van volgers te beantwoorden. Met suggesties gaan we aan de slag binnen het bedrijf. We nemen onze bezoekers en volgers serieus en doen er alles aan zodat ze graag komen naar onze parken. Daarnaast genieten volgers van unieke blikken achter de schermen, zoals concepttekeningen en plannen van onze uitbreidingen, en profiteren ze van wekelijkse wedstrijden en andere voordelen. We zetten ook regelmatig ludieke acties op touw, zoals recent ‘Op met Plop in Poperinge’ ”, zegt Sebastien Momerency.
Plopsaland De Panne eindigt op de tweede plaats in de categorie Beste Pretpark na De Efteling. “Dat Plopsaland De Panne als beste Belgische pretpark verkozen wordt, is een bekroning voor het hele Plopsa-team. We blijven hard werken om deze nummer 1 plaats te behouden”, zegt Algemeen Directeur Steve Van den Kerkhof trots.
Als kers op de taart wint ook de PlopsaFansite goud in de categorie Beste Park-Fansite in het Nederlands tijdens de uitreiking in Toverland. De site wordt beheerd door Plopsa-fan van het eerste uur Nick Jespers. Dat brengt het aantal nummer 1-plaatsen voor Plopsa op vijf.
Foto – Plopsalland