Buitenpost – Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid van de politie Fryslân start op maandag 2 januari 2011 met een handhavingsperiode op de Egypte. Uit een enquête onder buurtbewoners/aanwonenden is gebleken dat op deze weg regelmatig verkeersonveilige situaties ontstaan en dat bij 79 procent van de buurtbewoners een sterk gevoel van onveiligheid heerst. Het betreft ook een weg die veel gebruikt wordt door scholieren vanuit de omliggende plaatsen. Door het grote snelheidsverschil tussen automobilisten en fietsers en de geringe wegbreedte levert dit geregeld gevaarlijke situaties op en bestaat er een groot gevoel van onveiligheid.
Waarschuwen en verbaliseren
In de periode van maandag 2 januari tot en met zondag 8 januari zal door het team voornamelijk waarschuwend worden opgetreden wanneer snelheidsovertredingen worden geconstateerd. Vanaf maandag 9 januari zullen bekeuringen worden geschreven voor het overschrijden van de maximale snelheid.
Team Subjectieve Verkeersonveiligheid
Het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt is niet altijd terug te vinden in harde ongevalcijfers. Dat maakt het voor politie en Openbaar Ministerie (OM) lastig om op basis van ongevalanalyses gericht te handhaven. Aangezien de klachten veelal gegrond zijn en de verkeersveiligheid hierdoor negatief beïnvloed wordt, werkt het Landelijk Parket Team Verkeer (LP team Verkeer) samen met wegbeheerders, politie, het OM en Veilig Verkeer Nederland (VVN) om het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt aan te pakken. Het LP Team Verkeer stelt mensen en middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid in gemeenten te onderzoeken. De provincie Fryslân financiert de inzet van VVN. De nadruk ligt op snelheidscontroles in 30 en 60 kilometer-zones en bij scholen. In Fryslân opereert het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid vooral in de noordoost hoek van de provincie.
De meldingen van verkeersonveiligheid komen via het Meldpunt Veilig Verkeer binnen waarna een schouw volgt door politie Fryslân, de wegbeheerder en VVN. De klachtlocatie wordt beoordeeld waarna een objectieve nulmeting volgt met de wegkant-radar. Blijkt dat er echt een probleem is dan zijn er drie maatregelen die kunnen volgen. Dit zijn:
• Aanpassing infrastructuur;
• Educatie en communicatie;
• Handhaving.
Bewoners en weggebruikers kunnen een onveilige verkeerssituatie melden bij het Meldpunt Veilig Verkeer van VVN via de website www.meldpuntveiligverkeer.nl